Błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia!
adwent
Rok liturgiczny jest przeplataniem się okresów pokuty i świętowania. Tak jak w Wielkim Poście, tak i w Adwencie kolor szat to fioletowy, nie zdobi się ołtarza kwiatami, nie śpiewa się Chwała na wysokości Bogu.
Warto zatem podkreślić wartość religijną, duchową, teologiczną, a nawet ascetyczną Adwentu. Chrześcijanie powinni zachować spójność z duchem oderwania i umartwienia, który charakteryzuje święte Narodziny Słowa Bożego. Nie możemy poddawać się świeckiej kulturze, nawet w ramach wspólnoty kościelnej, która chciałaby zredukować Boże Narodzenie do końcoworocznego święta, w którym można oddawać się wykroczeniom i szaleństwom, którym to właśnie Zbawiciel przyszedł zapobiec i zadośćuczynić za nie. Niech ten czas zmotywuje nas wszystkich do świętej walki o bardziej chrześcijańskie społeczeństwo i o Kościół, który żyje zgodnie z przesłaniem swojego Boskiego Stwórcy, bez światowego rozwodnienia.
Propozycje ku głębszemu przeżywaniu czasu oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia:
1. Rzetelne przygotowanie do Spowiedzi św.;
2. Pojednanie się z osobami, które nas zraniły;
3. Rozważanie tekstów napisanych przez świętych, np.
A więc czuwajcie, bo kiedy ciało jest mdłe, to wtedy natura zwycięża i całe postępowanie człowieka jest poddane nie jego woli, ale bodźcom natury. A kiedy dusza zapada w odrętwienie, gdy nią zawładnie małoduszność czy smutek, wtedy zapanuje nad nią jej wróg i kieruje nią wbrew jej woli. Siły natury mogą opanować ciało, a nieprzyjaciel duszę.
Dlatego właśnie Pan poleca nam czuwać i przykazuje, byśmy się nie zaniedbywali, nie trwali w odrętwieniu i strzegli się zniechęcenia, bo tak mówi do nas Pismo: „Ocknijcie się, sprawiedliwi", oraz: „Powstałem i znów jestem z Tobą", i jeszcze: „Nie zniechęcajcie się", „oddani zaś posługiwaniu, nie upadamy na duchu".
(Z komentarza św. Efrema, diakona, do Diatessaronu, rozdz. 18)
4. Zadanie sobie jakiegoś umartwienia - wiemy dobrze, że umartwienie pomaga w tym, by ciało podporządkowało się duchowi, a duch Bogu.
5. Zwracanie się o pomoc do Matki Bożej, np. poprzez akty strzeliste:
1.O Maryjo, pomóż mi więcej nie grzeszyć i Małego Jezusa już dziś pocieszyć!
2. O Maryjo, pomóż mi serce przygotować, i Dzieciątku je czyste podarować!
3.O Maryjo, spraw bym wziął się do roboty i wreszcie zaczął gorliwie zdobywać cnoty!
4.O Maryjo, przygotuj serce moje, niech ono się stanie takie jak Twoje!
5.O Maryjo, przygotuj nas na przyjście Dzieciątka Bożego, ustrzeż nasze serca od grzechu i zła wszelkiego!
8 grudnia - komentarz
UROCZYSTOŚĆ NIEPOKALANEGO POCZĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY
Każdego roku w dniu 8 grudnia, obchodzimy uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, na pamiątkę ogłoszenia tego dogmatu wiary. Przy tej szczególnej okazji, z wdzięcznym sercem, chcemy podziękować Bogu za wielki dar, którym została obdarzona Najświętsza Dziewica; dar zachowania od grzechu pierworodnego od chwili poczęcia. Prawda ta, jeszcze przed ogłoszeniem dogmatycznym była powszechnie akceptowana, nauczana i świętowana przez Kościół.
OTO POWÓD DO RADOŚCI!
„Cała piękna jesteś o Maryjo, zmazy pierworodnej nie ma w Tobie”: tak brzmi antyfona, którą Kościół od wieków, wznosi ku czci Dziewicy Maryi. Jedynie do Niej mogą być skierowane te słowa, bo tylko Ona była niepokalana w chwili poczęcia, w chwili narodzin, podczas całego czasu Jej bytowania ziemskiego i będzie niepokalana przez całą wieczność. Oto mamy niewysłowiony powód do radości i powinniśmy cieszyć się wraz z Najświętszą Dziewicą! Ona jest jedynym stworzeniem, które nigdy nie było, nawet przez chwilę, zmazane przez grzech. Ta wielka łaska, oprócz tego, że była przyczyną Jej największej radości na ziemi, była również odpowiednim przygotowaniem dla wszystkich innych łask, które otrzymała, zwłaszcza dla łaski Boskiego Macierzyństwa.
W PERSPEKTYWIE PLANU ZBAWIENIA
Uroczystość Niepokalanego Poczęcia, nieprzypadkowo włączona w czas Adwentu, przypomina nam o wyjątkowej i wzniosłej roli odegranej przez Matkę Bożą w wielkiej tajemnicy przyjścia Syna Bożego pośród nas. Mając W perspektywie Wcielenie i zrealizowanie planu zbawienia, Bóg zachował Najświętszą Dziewicę od powszechnego prawa grzechu pierworodnego, które dotyka każdego człowieka.
MARYJA: ODWIECZNY ZAMIAR BOŻY
Pierwsze czytanie w liturgii Mszy św., daje nam do rozważenia ważny tekst z Księgi Rodzaju, który przypomina nam pocieszającą obietnicę Boga, by w odpowiednim czasie, dać światu wraz ze Zbawicielem, Jego Niepokalaną Matkę. Ona będzie przeciwstawieństwem Ewy: Podczas gdy ta sprowadziła na ludzkość ruinę grzechu i śmierci, Maryja Dziewica będzie tą, która zachowana od grzechu Adama, zawsze będzie miażdżyć głowę węża piekielnego, da początek nieustannej walce z szatanem, i która przyniesie na ziemię ostateczny triumf Boga i Królestwa Jej Syna Jezusa Chrystusa.
CO OZNACZA NIEPOKALANE POCZĘCIE?
Godny podziwu epizod Zwiastowania, opisany w Ewangelii, wyjawia nam, że Niepokalane Poczęcie jest nie tylko brakiem grzechu pierworodnego, lecz pełnią łaski i świętości Boga. Pozdrowienie Archanioła Gabriela „Bądź pozdrowiona, łaski pełna”(Łk 1,28) wyraża właśnie tę pełnię miłości, piękna, łaski i świętości, które Bóg umieścił tylko w Maryi, już od pierwszego momentu Jej niepokalanego poczęcia.
Sobór Watykański II na ten temat wyraża się następująco: Dziewica Maryja była „ubogaconą od pierwszej chwili poczęcia, blaskami szczególnej zaiste świętości” (Lumen gentium, nr 56). W Niej zatem, jaśnieje w całej okazałości, potęga łaski i świętości Boga. Jezus jest błogosławionym owocem nie tylko Jej Niepokalanego łona, ale przede wszystkim Jej wzniosłej świętości; to pozwoliło Jej stać się, jeszcze przed Synem, znakiem „nowej ludzkości”, zwyciężczynią zła i grzechu. Niepokalana dzięki temu wzniosłemu przywilejowi, otwiera pochód niezliczonych zastępów zbawionych, dawszy początek historii zbawienia.
NIEPOKALANA WZOREM DLA KAŻDEGO!
Co Bóg uczynił w Niepokalanej - w wyjątkowej i wysublimowanej pełności, musi również zrealizować się w każdym wierzącym - w mierze i zakresie określonym przez Boga. Aby to miało miejsce, chrześcijanin powinien wzorować swoje życie na życiu Tej, która jest „Cała Święta”. W świecie, który staje się z każdym dniem coraz większą, ciemnością i grzechem, i który oddala się coraz bardziej od drogi, prowadzącej do Boga, Niepokalana w swej pełni łaski, jest dla nas nie tylko znakiem nadziei na ostateczny triumf Boga nad złem, ale również światłem, wzorem i przewodniczką w naszym dążeniu ku świętości.
ŚWIĘTOŚĆ JEST BLISKO...
Rozważmy z uwagą słowa św. Ludwika Grignion de Montfort: „Dobry Pan Jezus raczył zamknąć się w łonie Najświętszej Panny, jako jeniec i niewolnik z miłości i być Jej poddanym i posłusznym przez lat trzydzieści(...). Czy mając przed oczyma tak widoczny i znany powszechnie przykład, będziemy tak nierozumni, by myśleć, że znajdziemy doskonalszy i łatwiejszy sposób uczczenia i uwielbienia Boga nad ten, by za przykładem Jezusa poddać się Maryi?” (Traktat o doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny, rozdz. II).
W tym czasie Adwentu, skierujmy nasze oczy ku Niepokalanej, z Nią przygotujmy się na Boże Narodzenie i Ją prośmy, by zapaliła w naszych sercach płonące pragnienie, aby rozpocząć nową drogę nawrócenia oraz wierności łasce Bożej.
Akt poświęcenia Matce Bożej
Tymi słowami modlił się kardynał Stefan Wyszyński. Matka Boża nigdy go nie zawiodła!
Matko Boża, Niepokalana Maryjo!
Tobie poświęcam ciało i duszę moją, wszystkie modlitwy i prace, radości i cierpienia, w niewolę miłości.
Pozostawiam Ci zupełną swobodę posługiwania się mną dla zbawienia ludzi i ku pomocy wszystko czym jestem i co posiadam. Ochotnym sercem oddaję się Tobie Kościołowi świętemu, którego jesteś Matką.
Chcę odtąd wszystko czynić z Tobą, przez Ciebie i dla Ciebie. Wiem, że własnymi siłami niczego nie dokonam. Ty zaś wszystko możesz, co jest wolą Twojego Syna i zawsze zwyciężasz.
Spraw więc, Wspomożycielko wiernych, by moja rodzina, parafia i cała Ojczyzna były rzeczywistym Królestwem Twego Syna i Twoim. Amen.
Ślub Maryjny - "diament" instytutu
Cenną perłą (por. Mt 13, 45), diamentem Instytutu Sióstr Franciszkanek Niepokalanej jest ŚLUB MARYJNY bezgranicznego oddania się Niepokalanej.
W pismach św. Maksymiliana znajdziemy informację o czwartym ślubie, który on złożył, wraz z innymi braćmi w formie prywatnej, w Japonii w 1932 roku. Ten czwarty ślub wydaje się być klejnotem schowanym na przyszłość, bowiem w 1932 r. pisał, „z czasem nie będzie w Niepokalanowie ślubów bez dodania czwartego” (Pisma 362).
Ślub maryjny w szczególny sposób charakteryzuje nasz Instytut, uwydatniając maryjny wymiar duchowości franciszkańskiej w jego teologicznej konfiguracji i apostolskiej dynamice. Bez tego Ślubu byłybyśmy pozbawione naszej tożsamości jako Franciszkanki Niepokalanej i nie mogłybyśmy istnieć w Kościele, bowiem, jest on jedynym motywem rodzącym kanonicznie nową formę życia zakonnego.
Ślub maryjny potwierdza wielką prawdę o „Misji” Niepokalanej – Matki i powszechnej Pośredniczki łask w zrodzeniu Jezusa w każdym człowieku po to, aby go zbawić i uświęcić. Oddać się Niepokalanej bezgranicznie, to znaczy pozwolić, by Ona ukształtowała i przemieniła nas w Jezusa na podobieństwo Jej samej. Wierne życie tym ślubem oznacza stawanie się doskonałym obrazem Jezusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego, na szlachetne podobieństwo Tej, której oblicze, jak powiedział Dante Alighieri, jest najbardziej podobne do oblicza Chrystusa.
Nasze Konstytucje dają taką definicję Ślubu Maryjnego:
„Ślub Maryjny jest uroczystą przysięgą, składaną Bogu w profesji zakonnej, bezgranicznego oddania siebie Niepokalanej jako Jej „absolutna własność” (św. Maksymilian) dla odnowienia Królestwa Chrystusowego w świecie. Pociąga za sobą wypełnienia tej samej misji jaką ma Niepokalana Pośredniczka wszystkich łask, czyli uświęcenie i zbawienie wszystkich dusz. (Konstytucje art. 18)
"Im bardziej będziemy Niepokalanej, tym też doskonalej zrozumiemy i pokochamy Pana Jezusa,
Boga Ojca i całą Trójcę Przenajświętszą". św. Maksymilian
Podkategorie
Krótki Komentarz
Czy możemy pomóc duszom czyśćcowym dostać się do nieba?
Oto nauczanie Kościoła w tej kwestii: Możemy pomagać, a także uwalniać zmarłych od cierpień czyśćcowych, „ofiarując za nich modlitwy za zmarłych, w szczególności Ofiarę Eucharystyczną, lecz także jałmużnę, odpusty i dzieła pokutne” [Kompendium KKK 211].
Dzięki obcowaniu świętych, członkowie Kościoła triumfującego w niebie, Kościoła cierpiącego w czyśćcu oraz Kościoła walczącego na ziemi mogą pomagać sobie wzajemnie w miłości Chrystusa, Głowy Ciała Mistycznego.
Jakkolwiek znajdują się oni w różnych warunkach i stanach życia, członkowie potrójnego Kościoła stanowią istotnie jedno Ciało Mistyczne, którego Głową jest Pan Jezus, obecny i działający zawsze w miłości tych, którzy pomagają innym. Oto zachwycająca solidarność łaski łącząca trzy części Kościoła, poprzez wzajemną pomoc, w jedności miłości z Głową Kościoła, Jezusem Chrystusem.